stanley.se

Tidningskung gästar KP

x

Pingstvännen Tomas Brunegård håller på att bli Sveriges tidningskung. Hans koncern Stampen äger 24 tidningar. Ändå är det i webben han ser möjligheterna. Också för tidningen Dagen. Det berättade han på KP-mötet den 16 januari på Cafe Utsikten, Betlehemskyrkan i Stockholm.

Tomas Brunegård är inte den traditionella vd-typen som vänder och vrider på varje formulering. Han flödar av entusiasm och tänker gärna högt. Och han väjer inte för de svåra frågorna. Som till exempel hur det känns att köpa upp en välmående tidning som Hallandsposten och börja med att rationalisera och göra sig till ovän med hela redaktionsledningen och personalen.

– Den här processen är svår. Men precis som på andra ställen börjar de förstå också på Hallandsposten att det här är nödvändigt.

x

Tomas Brunegård ser ingen annan utväg för landsortstidningarna än att bli uppköpta. Den nödvändiga satsningen på nätet kräver en stor och stark ägare som kan skapa centrala tekniska och administrativa lösningar. Det är det som håller på att ta form nu.

Och då kan det också bli fråga om glesare utgivningsdagar för papperstidningarna. I stället för 6 eller 7 dagar i veckan kanske det kan bli tre. Och så ständig uppdatering på nätet. Dessutom krävs en djupare kontakt med annonsörer än i dag.

– När vi talar om utveckling berör vi bara det redaktionella. Men vi behöver tala med annonsörerna mycket mer och fråga hur vi kan hjälpa dem med nya lösningar, menar Tomas Brunegård.

Tomas Brunegård är ordförande i Swedmedia som bland annat rymmer TV-Inter, bolaget som gjorde realityserien Guds Hus för TV8. Han har också suttit i tidningen Dagens styrelse i några år. Det var där han fick sin första egentliga medieerfarenhet innan han via en hamburgerkedja kom till Göteborgsposten.

x

– Där kallade de mig nybörjaren i början, berättar han.
Men respekten steg snabbt. Och den har hållit i sig med undantag för några tuffa duster med journalister om hans bonusar med mera. Men han har aldrig skämts för sin tro. GP:s årsredovisningar inleddes ett tag med ett Bibelcitat och ofta träffar han publicister ute i landet so visar sig dela hans bakgrund.

– Häromdagen träffade jag en känd bloggare från Sundsvall som visade sig vara uppväxt i pingströrelsen. Vi är fler än man tror i medievärlden med kristen bakgrund.

Tomas Brunegård är ordförande i Tidningsutgivareföreningen och i en internationell motsvarighet. Han reser runt och försöker gjuta mod i pessimistiska tidningsägare. I USA är läget dystert med tidningskonkurser och bristande framtidstro. Endast 20 procent av amerikanarna läser en papperstidning att jämföra med 80 procent i Sverige. Här kommer det att sjunka. Men Brunegård sörjer inte. Internet är så mycket billigare och ger så många fler fördelar.

Urban Thoms på Nya Dagen frågade vad Tomas Brunegård ser som Swedmedias viktigaste uppgift. Det lät som att också tidningen Dagens framtid rymdes i frågan.

– Ett medieföretag ska byggas som ligger i framkant i utvecklingen. Plattformar kan skapas som når nya grupper. Det kan bli ett kraftfält och skapa nätverk som når många fler. Nätet ‘är det bästa som hänt Dagen. Fyradagarsutgivning är inte ekonomiskt hållbart.

x

Avslutningsvis tillfrågades Brunegård om presstödet som Dagen hittills varit beroende av och han ansåg att det en gång byggdes för att hjälpa Centerns och Socialdemokratins tidningar. Åtminstone storstadspresstödet har nu spelat ut sin roll och också landsortsstödet bör fördelas på något annat sätt.

x
Text: Mikael Kindbom
Foto: Stanley Almqvist
16 januari 2009

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>